KRALUPÁK

Cestování - sport - outdoor

JAK OBJET CELÝ ISLAND ZA 10 DNÍ

Island byl jednou z vysněných destinací mě i Romči. Když jsme se cca před rokem dali dohromady, tak jsme si řekli, že tam spolu co nejdříve vyrazíme. No a jak to u mě tak bývá, tak dlouho nechodím kolem horký kaše. Někdy na přelomu roku jsme už kupovali letenky na říjnovou desetidenní expedici s cílem, objet Island po vlastní ose. Bylo nám jasný, že sice v této roční době ušetříme, ale zas bude pravděpodobně zavřené vnitrozemí. Neuvidíme tedy papuchálky a pověstný zelený ostrov se změní do barev podzimu. Nicméně mimo průzkumu krás ostrova pro nás tento termín skýtal ještě jednu zajímavou motivaci. Šanci vidět poprvý v životě auroru borealis neboli pověstnou polární záři. Dost už ale k předmluvě, jsme na letišti a vyrážíme.

Díky mordoru, který na ostrově v den odletu panoval, byly zrušeny téměř všechny lety. Náš naštěstí je posunuly jen o 3 hodiny. My tak mohli v pátek brzy ráno šlápnout do první louže na letišti a dostat facku od studenýho nárazovýho větru. Na letišti v Keflavíku nás vyzvedl frajer z půjčovny Right Cars. Odvezl nás k sobě do offisu a půjčil místo objednanýho epickýho Suzuki Jimnyho o dost míň epickou Dacii Duster. Takže z japonskýho samuraje jsme downgradovali na rumunskou tuctovku. No nic, přejíždíme kousek vedle k hotelu a jdeme na krátký spánek. 

Vodopád Skógafoss

Skógafoss je epcikej

Trasu a prvních několik ubytování jsme si připravili v rámci domácího úkolu už několik týdnů před odletem. Romi byla nervózní a bála se, abychom pak ubytko sehnali. Nakonec se ukázalo, že v říjnu není problém ubytování sehnat na místě i ze dne na den. Kdo to mohl ale vědět. Jelikož jsme oba superplánovači s bohatými zkušenostmi, vytěžili jsme pro sestavení okruhu kolem celého ostrova nejenom průvodce od Lonely Planet, ale i několik webů známých cestovatelů, instagramové fancy posty a reely či doporučené trasy cestovek, které nemáme rádi. Prostě výběr z hroznů, červený i bílý, suchý i sladký – prostě chceme vidět VŠECHNO, chceme to vidět HNED a chceme to stihnout za 10 dní!

Magořina v té nejryzejší podobě, a tak to máme rádi. Vynechali jsme jen většinu bodů ve vnitrozemí, jednak proto, že je takto na podzim zavřený pro veškerý vozidla (rozvodněný řeky, který se v létě přejíždí apod.), druhak proto, že se sem chceme někdy v létě vrátit a užít nejenom treky do středu země, ale i papuchálky a další letní kratochvíle. Samozřejmě budeme čekat na výbuch sopky, protože láva žejo.

Kaňon Stuðlagil

Kaňon Stuðlagil ve vrcholné formě

Níže najdete naši trasu tak, jak jsme ji nakonec stihli. Dokonce jsme už 9. den museli improvizovat a prodloužit výlet na poloostrově Snæfellsnes o nové vody, abychom nepřijeli do Reykjavíku moc brzy. Takže když ti nevadí dlouhý přejezdy autem, který byly mimochodem ve většině případů fakt zajímavý, dá se toho stihnout za 10 dnů fakt hodně. My nakonec najeli s Dacií 2891 km. Samotný popis jednotlivých částí Islandu, najdete v samostatných článcích. Rozdělil jsem to do sekcí JIHOZÁPAD, JIH, JIHOVÝCHOD, SEVER A ZÁPAD.

Diamond beach

Diamond beach při západu slunce

Nakonec ještě pár tipů při cestování autem na Islandu při takto smělých časových plánech:

  • Skvěle nám zde fungovaly mapy.cz, jak pro plánování, tak pro orientaci a hledání všech míst.
  • Kolem celého ostrova vede silnice Ring road číslo 1, u které leží význámná část must-see věcí na Islandu.
  • Zejména v hůře osídlených oblastech (skoro celej Island) nepodceňuj benzínky. Je jich sice dost, ale pro klidnější cestování se vyplatí doplňovat benzín, kdy to jen jde.
  • Používej web road.is nebo appku SafeTravel, kde najdeš aktuální stav všech silnic a cest a jejich průjezdnost.
  • Poměrně dost parkování se dá zaplatit přes appku Parka, což ti usnadní spoustu vztekání se u parkovacích automatů.
  • Nad cenami benzínu moc nešpekuluj, je to skoro všude na ostrově stejný.
  • Když fouká vítr (tudíž neustále), drž si dveře od auta při jejich otevírání a zavírání, ať ti je to neurve. I když si zaplatíš full coverage pojištění (což velmi doporučujeme), pojišťovny tohle nehradí. Zní to nejdřív jako blbost, ale až poprvý pěkně foukne, pochopíš…
  • I když neplánuješ jet do vnitrozemí, půjč si čtyřkolku, jelikož k hodně místům vedou hliněný děravý polňačky a 4×4 pohon se ti tu bude hodit, nejenom při náhlé změně počasí.
  • Poslední appka, která je super v podzimním a zimním období je Hello Aurora. Ukazuje šanci a podmínky na to, kdy a kde vidět polární záři, a navíc do ní můžeš ty i jiní uživatelé live vkládat svoje polární úlovky. Takže když to někde blízko vypukne, začne ti mobil šílet upozorněními a už je jen na tobě, kam do okolí na hunt aurory borealis vyrazíš. 
  • Neboj se využívat zkratky po „okreskách“, možná totiž objevíš nové parádní lokace a užiješ si i trochu adrenalinu. I o tom je Island po vlastní ose.
  • Na ostrově je před městem Akureyri jediný placený tunel na Islandu, tak ho nezapomeň zacálovat, půjčovny toto nehradí.
Ledovec

Ledovcová panoramata pod ledovcem Svínafellsjökull 

ITINERÁŘ DEN PO DNI, ISLAND PO VLASTNÍ OSE – MAPA ZDE

  1. den: Keflavík – Nicehostel Seljalandsfoss (body 1-6)
  2. den: Nicehostel Seljalandsfoss – Nicehostel Seljalandsfoss (body 7-12)
  3. den: Nicehostel Seljalandsfoss – Höfn (body 13-18)
  4. den: Höfn – Möðrudalur (body 19-25)
  5. den: Möðrudalur – Mývatn (body 26-30)
  6. den: Mývatn – Mývatn (body 31-36)
  7. den: Mývatn – Búðardalur (37-41)
  8. den: Búðardalur – Fossatún (42-50)
  9. den: Fossatún – Reykjavík (51-54)
  10. den: Reyjkavík – Keflavík (55)

Island po vlastní ose 

VŠECHNY ČLÁNKY O ISLANDU:

VÝCHODNÍ ISLAND, DIVOKÉ POBŘEŽÍ A FJORDY

JIŽNÍ A JIHOVÝCHODNÍ ISLAND, LEDOVÉ KRÁLOVSTVÍ

JIHOZÁPADNÍ ISLAND, KRÁLOVSTVÍ VODOPÁDŮ

SEVERNÍ ISLAND, AKTIVNÍ OBLAST JEZERA MÝVATN

ZÁPADNÍ ISLAND, POLOOSTROV SNÆFELLSNES

 

Příští u příspěvku

Předešlý u příspěvku

Přidejte odpověď

© 2024 KRALUPÁK

Šablona od Anders Norén